Turbo på eksklusionsmekanismer

Alexander Von Oettingen Smal
CORONAKRISENS SPOR // Onlineskolen er med sin reducerede interaktion med til at skabe eksklusion. Digitaliseringen kan ikke meget, når det drejer sig om undervisning, siger Alexander von Oettingen, der ikke mener, at krisen vil sætte spor i folkeskolen.

1. Corona-krisen vil sætte sine spor i dette skoleår og også i det næste skoleår. Indtil der er fundet en vaccine, vil den sætte sine spor. Eleverne skal holde afstand, vaske hænder, undervises under andre forhold etc.

Turbo på eksklusion

2. Det største spor corona-krisen sætter, er, at den sætter turbo på alle de eksklusionsmekanismer, vi kender. De elever/ børn, der kommer fra uddannelsesfremmede hjem, fra udsatte familier og marginaliserede miljøer, vil blive endnu mere udsatte. Dels fordi deres hjem ikke kan absorbere skolen, men også fordi skolen selv – med online-/ fjernundervisning – skaber eksklusion.

Et reduceret læringsmedie

3. Et andet spor corona viser er, at digitalt undervisning, lærings-app etc. i en skolekontekst er et meget banalt og reduceret læringsmedie. Det er meget tydeligt, at digitaliseringen ikke kan meget, når det drejer sig om undervisning. Dens interaktion, vekselvirkning, faglighed etc. er meget reduceret.

Så corona viser – og det er glædeligt – at lærere og pædagoger er andet end professioner, der bare passer på børn og har fri om eftermiddagen.

Ikke i risikogruppen

4. Corona vil på længere sigt ikke sætte sig nogen spor overhovedet. Skolen vil være lige så spændende og kedelig som før corona, og vi vil efter corona diskutere og kæmpe om de samme værdier som før.

Det skyldes, at skolen ikke er i smitterisikogruppen. Den er immun for virus på sigt, fordi skolen er et robust og innovativt system.

 

ALEXANDER VON OETTINGEN

54 år.

Prorektor for UC Syd siden 2015. Ansvarlig for uddannelser, pædagogisk udvikling, forskning og videreuddannelse.

Dr. pæd. og ph.d.

Cand. pæd. pæd. fra 1999 og seminarielektor ved Haderslev Seminarium og CVU Sønderjylland.

Tidligere forskningsleder på Danmarks Pædagogiske Universitet.

Forfatter og medlem af flere undervisningsministerielle udvalg.

Læreruddannet fra 1993.

Emner

Målgruppe