Gitte Mailand: DET SKAL OPLEVES SOM EN VÆRDI FOR ALLE PENSIONISTER AT VÆRE I FRAKTION 4

Hovedstyrelsesvalg 2023 / Fraktion 4 i Danmarks Lærerforening Gitte Mailand, Odense Lærerforening

Jeg er næstformand i fraktion 4 i Odense Lærerforening, og jeg er medlem af fraktion 4 Fyn og årsmødedeltager.
Jeg er meget aktiv i opstart af en lokal forening under Faglige Seniorer, som understøttes af fagbevægelsen. Nu er jeg også kandidat til Hovedstyrelsen for fraktion 4.

Med min mangeårige erfaring som tillidsrepræsentant, styrelsesmedlem og næstformand i Odense Lærerforening (alle år som kongresdelegeret) vil jeg i Hovedstyrelsen arbejde for bedre forhold for lærerseniorer i fraktion 4.

Jeg vil bidrage med positive relationer og et vedholdende og konstruktivt arbejde, som er essentielt for, at vi kan opnå resultater.

Fraktion 4 er en blandet flok

Det er vigtigt, at vi ser fraktion 4´s medlemmer som den blandede flok vi er. Jeg skal i Hovedstyrelsen repræsentere alle pensionister i fraktion 4.

Nogle vil leve det gode pensionistliv med socialt samvær, medlemsfordele og seniorkurser
Der skal være økonomi til at afholde arrangementer for medlemmer.
Via vores medlemskab af Faglige Seniorer kan vi udvikle nye tilbud til pensionisterne, og vi skal tydeliggøre medlemsfordele

Andre vil gerne være mere fagpolitisk aktive
Jeg vil arbejde for at styrke den vigtige videns- og erfaringsdeling om vilkårene for fraktion 4- arbejdet i de forskellige kredse.

Andre igen vil gerne gå på arbejde i ét eller andet omfang
De lærerpensionister, der kan og vil, skal under aftalte forhold kunne gå ind som ressourcepersoner eller mentorer for eksempelvis nyuddannede lærere.

Derfor vil jeg arbejde for, at

- Vi får beskrevet arbejdet i Fraktion 4, gerne i en landsdækkende vejledning, der rummer så mange af ovennævnte aspekter som muligt, så vi får et fælles udgangspunkt /en minimumsstandard, som alle kredse rundt i landet kan arbejde ud fra. En fraktion 4 “Basic” så at sige.

- Danmarks Lærerforening fortsat bakker op om aktiviteter i Fraktion 4 i kredsene, i de forpligtende kredssamarbejder samt i vores forsatte engagement i Faglige Seniorer centralt og lokalt i kredsene.

- Pensionerne som minimum fastholder deres værdi.
For overenskomstpensionister vil jeg bl.a. holde et skarpt øje med forrentningen i Lærernes Pension, og for tjenestemandspensionisterne vil jeg arbejde for fuld procentregulering af pensionen ved overenskomstfornyelser på statens område.

Vi skal fastholde medlemmer efter pension

Det er vigtigt, at man som kommende medlem kan se betydningen af at blive i Fraktion 4. Det er afgørende for vores fællesskab i fraktion 4, at vi ser os som et samlet fællesskab med betydning for hver enkelt.

Derfor vil jeg arbejde for:

- En tydelig kommunikation til kommende efterlønnere og pensionister.

- At vi har en aktiv platform på Folkeskolen.dk for fraktion 4 med informationer af fælles interesse.

- At kendskabet til fordele ved medlemskab af Faglige Seniorer og at samarbejdet styrkes centralt og lokalt.

Det arbejdsliv vi kommer fra, har betydning for vores start på pension

Fraktion 4 er for os, der har taget beslutningen om at gå på pension. Men mange kan sikkert huske, at de sidste arbejdsår måske ikke altid var de bedste. Det er vigtigt at få sluttet sit arbejdsliv på en positiv måde, så overgangen fra aktiv lærer til at være pensionist bliver god.

Jeg vil derfor arbejde for:

- At udvikle faglig klub, som derved får styrket sin betydning!
Jeg vil derfor foreslå, at faglig klub skal afholde særlige møder for kommende seniorer. Gerne med dannelse af et netværk for seniorer i faglig klub regi. Dette netværk kan via kredsene samarbejde med andre skolers seniornetværk. Fraktion 4 kan også spille en aktiv rolle i dette arbejde.

- At vi får ideudviklet den sidste tid som aktiv lærer.
Jeg tænker her blandt andet på nedsat tid, andre opgave, hvor man deler ud af sin viden, støtte til nyuddannede / andre, seniordage til omsorgsopgaver osv.

Når dette arbejde pågår i faglig klub, er det formaliseret under Danmarks lærerforening - og det er vigtigt!

Fraktion 4 er i en stadig positiv udvikling

Det er af afgørende betydning, at vi styrker Danmarks Lærerforening og derved fraktion 4.

Jeg er overbevist om, at vi i fraktion 4 kan gøre en aktiv indsats. Det er vigtigt at fastholde og videreudvikle det gode arbejde, Jørn Kokkendorf og de ti kongresdelegerede har udført.

Jeg vil derfor arbejde for at videreudvikle og formalisere kommunikationen gennem alle led i fraktion 4 - internt og eksternt.

Jeg håber at blive valgt til hovedstyrelsen, og jeg er klar på opgaven!

Skulle du sidde med spørgsmål og forslag, er jeg meget lydhør. Skriv gerne til vejrup61@gmail.com

Suppleanter

Min 1. suppleant er Niels Munkholm Rasmussen, medlem af Odense Lærerforenings styrelse og fraktion 4. Han er tidligere mangeårigt hovedstyrelsesmedlem og tidligere formand for Odense Lærerforening.

Min 2. suppleant er Jane Bodilsen, kreds 143, formand for fraktion 4 i Skiveegnens Lærerforening

Gitte Mailand, 67 år

Lærer over 40 år