Humanitær katastrofe i Gaza

Charlotte Teach In Peace
Generalforsamlingen den 8. marts 2024 satte som en del af beretningen fokus på den humanitære katastrofe i Gaza

- Som organisation stiller Danmarks Lærerforening sig på lærernes og elevernes side, indledte formand Charlotte Holm, da hun under beretningen kvitterede for et forslag fra tre medlemmer, der ønskede at sætte fokus på den humanitære katastrofe i Gaza.

Det gjorde generalforsamlingen med en stærk markering:

Gaza ligger sønderbombet med ufattelige tab af menneskeliv til følge – heraf et overvældende antal børn – og det har efterladt en humanitær katastrofe.

Bombardementerne har ødelagt skoler og uddannelsesinstitutioner. Mange lærere er blandt de dræbte.

Elever og studerende har ikke adgang til uddannelse. Skoler bliver brugt som usikre tilflugtssteder.

Odense Lærerforenings generalforsamling opfordrer til, at der på alle niveauer arbejdes for en permanent våbenhvile med sikring af akut nødhjælp til befolkningen i Gaza.

Danmarks Lærerforening centralt har doneret 10.000 dollars gennem vores internationale lærerorganisation Education International, der samarbejder med lærerorganisationerne i de konfliktramte områder om at bl.a. at dele mad og tæpper ud til vores ramte kollegaer.

Som parallel til det har Odense Lærerforening også støttet med 5.000,- kr., og vi appellerer sammen med vores søsterorganisationer til permanent våbenhvile.