Pressemeddelelse: Fejlslagen inklusion

Ch Og Borgmester
Inklusion fyldte en del på generalforsamlingen den 8. marts og fik en særlig markering med en resolution, der er sendt til pressen

Fejlslagen inklusion

Lærerne i Odense forstår ikke, at politikerne i Odense Byråd kan være overraskede over, at inklusionsopgaven i folkeskolen efterhånden har fået en størrelse, der ikke kan løses inden for folkeskolens nuværende rammer. Odense Lærerforening har i en årrække forsøgt at råbe politikerne op om problemerne.

Lærerne var samlet til generalforsamling fredag den 8. marts 2024 og udtaler derfor følgende:

Trods gentagne advarsler fra Odense Lærerforening, har politikerne ignoreret, at inklusionsopgaven er ved at vokse ud af hænderne på folkeskolen.

Det er et politisk svigt af lærerne og børnehaveklasselederne – og dermed eleverne!

Mangel på handling fra beslutningstagerne placerer i stedet lærerne i magtesløse situationer, hvor der ikke er det overskud til stede på skolen, der giver lærerne mulighed for reelt at nå alle elever og komme på forkant af problemerne. Og så vokser problemerne sig større.

En grundig gennemgang af inklusionspolitikken er påkrævet, og det politiske ansvar strækker sig ikke kun til at anerkende problemerne. Det kræver en betydelig økonomisk investering i folkeskolen, ellers vil det være et fundamentalt svigt af folkeskolen.

Medsendt er også et udpluk fra vores henvendelser til politikerne i Odense gennem årene. Det er sket både direkte til dem og gennem pressen. Hvert citat repræsenterer en selvstændig henvendelse til politikerne.